Ruuan verkkokauppa kasvussa
Elintarvikkeiden verkkokauppa on todennäköisesti tullut jäädäkseen, mutta sen muodot ja toteutustavat elävät jatkuvasti.
Teksti Dakota Lavento Kuvat Dakota Lavento ja Oda
Elintarvikkeiden verkkokaupan läpimurron sai Suomessa aikaan koronapandemia. Vaikka kasvu on sittemmin hieman hidastunut, kaupan toimijat luottavat sen jatkuvan.
Elintarvikkeiden verkkotilauksia toimittavat K-ryhmän ja S-ryhmän kauppojen lisäksi kuljetusyritykset Wolt ja Foodoora, norjalainen Oda sekä muutamat pienemmätt toimijat. Lidl Suomi keskittyy perinteiseen kivijalkakauppaan.
K-ryhmässä luotetaan myymäläkeräilyyn. Erillistä varastoa verkkokaupan valikoimalle ei ole, vaan kaupan koko valikoima palvelutuotteineen on asiakkaan saatavilla. Erilaiset K-ryhmän kaupat myös tarjoavat erilaisia palveluita. Ruoan verkkokauppapalveluja tarjoaa noin 650 K-ruokakauppaa.
K-ryhmässä kotiinkuljetus on suosituin tapa ostaa verkkokaupasta. Noutojen osuus on noin kolmannes. Vaikka enemmistö asiakkaista tilaa kerralla viikon ostokset, pikatoimitusten kysyntä on kasvussa. Woltin kuljettamana tilauksen saa kotiin alle puolessa tunnissa tai jopa vartissa. ”Testaamme myös muutaman tunnin sisällä saapuvaa nopeaa kuljetusta yhdeksässä kaupassa ympäri Suomen”, K-ryhmän Head of eCommerce Hanna Heinänen kertoo.
K-Citymarket Ruoholahden yhteyteen rakennettu, keräilyä tehostava automaattivarasto on ainakin toistaiseksi ainoa laatuaan. Uusien K-kauppojen suunnittelussa ja nykyisten laajennuksissa varataan kuitenkin riittävästi tilaa noutopisteelle ja kylmätilaa keräilytuotteille.
Tulossa yli sadan robotin keräilykeskus
Alueosuuskauppa HOK-Elannossa elintarvikkeiden verkkokauppaa käynnistyi Alepoista jo viime vuosikymmenellä ja puhtaasti keräilyyn perustuva Darkstore aloitti Kartanonkoskella Vantaalla vuonna 2014.
Nykyiseen verrattuna kysyntä oli kuitenkin alkuun pientä. ”Vuodesta 2019 volyymi on viisinkertaistunut”, S-ryhmän vähittäiskaupan verkkokauppojen Business Developerina työskentelevä Hannu Tarvainen kertoo.
HOK-Elannon myymäläkeräilyverkosto koostuu nykyisin eri ketjujen yhteensä yli 30 myymälästä. Kysynnän kasvaessa Helsingissä sijaitsevan Kauppakeskus Kaaren Prisman keräilylle ja noudoille varatut tilat uudistettiin ja laajennettiin myymälän remontin yhteydessä kaksi vuotta sitten. ”Pääosa tilauksista on viikko-ostoksia”, HOK-Elannon verkkokaupan kenttäpäällikkö Susanna Honkanen sanoo. Pikatoimitukset ja noudot toimivat tunnin, parin aikajänteellä.
Alueosuuskaupat HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa ovat investoineet S-ryhmässä ensimmäisenä automaattiavusteisiin ruokaostosten keräilykeskuksiin. Kumppanina suurhankkeessa on automaatioteknologian edelläkävijöihin kuuluva Swisslog, ja robotiikkateknologian toimittajaksi on valittu norjalainen AutoStore.
Vantaalla uusi keräilykeskus rakennetaan lentoaseman läheisyyteen jo olemassa olevaan kiinteistöön. Yli sadan robotin keräilykeskus mahdollistaa nykyisen toimituskapasiteetin tuplaamisen. Kymmeniä miljoonia euroja maksava keskus valmistuu vuoden 2024 kuluessa. Samana vuonna valmistuva Pirkanmaan keräilykeskus on hieman pienempi.
Oda keskittyy vain verkkokauppaan
Elintarvikkeiden verkkokauppa Oda käynnisti toimintansa viime vuonna pääkaupunkiseudulla ja vuoden alussa laajensi toimitukset Tampereelle ja Turkuun. Odalla ei ole myymälöitä ollenkaan, vaan tuotteet kulkevat automatisoidun keräilykeskuksen kautta asiakkaiden kotiovelle.
Oda mainostaakin itseään maailman tehokkaimmaksi ruoan verkkokaupaksi ja sen UPH-luku, siis units per hour on 212. Luku tarkoittaa tunnin aikana keskimäärin kerättyjä tuotteita ja on yksi tehokkuuden tärkeimpiä indikaattoreita.
Odan Vantaan keräilykeskus on mitoitettu palvelemaan yli kahta miljoonaa asiakasta laajalla markkina-alueella. Keräilykeskuksen kruununjalokivi on Odan suunnittelema automaatiojärjestelmä, jonka ohjaamiseen käytetään myös itse kehitettyä softaa.
Keräilykeskuksen CO2-kylmäjärjestelmä on suunniteltu Odan tarpeisiin. ”Järjestelmä on varustettu lämmöntalteenotolla ja pystymme käyttämään hukkalämpöä kiinteistön lämmittämiseen”, Odan Suomen ostopäällikkö Tuomas Törrönen kertoo.
Niin keräilykeskuksessa kuin Odan autoissa on omat alueensa huoneenlämmössä säilyville ja pakkas- tai kylmäsäilytystä vaativille tuotteille. Tilausta keräiltäessä eri lämpötiloissa säilytettävät tuotteet pakataan omiin laatikkoihinsa, jotka sijoitetaan autoissa niille oikeisiin lämpötila-alueisiin. Pakasteet pakataan muovipusseihin, jotka säilytetään kuivajään avulla jäähdytetyssä pakastelaatikoissa toimitukseen asti.
Tilaukset Tampereen ja Turun seudulle toimitetaan Odan paikalliseen jakeluterminaaliin lämpösäädellyissä rekoissa ja sieltä edelleen lämpösäädeltyihin kuljetusautoihin.
KylmäExtra 1/2023
- Pääkirjoitus: Vain luonnollisia kylmäaineita vuonna 2040?
- Alepa Backas näyttää tietä tuleville energiaratkaisuille
- Kaupan kylmäremonteissa riittää vielä tekemistä
- Hiilidioksidi yllätti kauppiaan iloisesti
- Kaupan keräilykeskus tuotiin lähelle asiakkaita
- Ruuan verkkokauppa kasvussa
- Pelkästään luonnollisia kylmäaineita vuonna 2040?
- Järjestelmien integrointi vaatii taitoa ja yhteishenkeä
- Jäähalleilla edessä remonttisuma
- Kylmätekniikan koulutuspäivät kokosivat ammattilaiset jälleen yhteen
- Kymmenen jalkapallokentän kokoinen pakkasvarasto
- Vaara- ja riskiarvioinnin tavoitteena työn turvallisuus
- Koulutuksen pioneeri kantaa huolta opetuksen laadusta
- Alan kova kasvu pahentaa osaajapulaa
- Kylmäalalle kotiutunut
- Varmista onnistunut jäähdytyskausi ennakoimalla
- Kylmämuseo jatkaa entisellään
- Kylmätekniikan koulutuspäiviä järjestetty jo 60 vuotta
- Lämmitys lämpöpumppuistuu
- Maailmanparannusta teknologian kautta