Uuden F-kaasuasetuksen vaatimuksia astumassa voimaan

Uudistetun F-kaasuasetuksen vaatimuksia astuu voimaan 1.1.2025. Pätevyysluokkia tulee lisää.

Teksti Mika Kapanen  

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Uuden F-kaasuasetuksen vaatimuksia astuu voimaan ensi vuoden vaihteessa. Tällöin kiintiöt pienenevät ja uusia käyttö- ja huoltokieltoja astuu voimaan. Pätevyysluokkien määrä tulee kasvamaan neljästä kuuteen.

HFC-aineiden kiintiöt pienenevät, taas

Tämän vuoden alussa markkinoille saatettavien uusien neitseellisten HFC-aineiden kiintiöt pienenivät 45 prosentista 31 prosenttiin vuoden 2015 lähtötasoon verrattuna. Seuraava kiintiöiden vähennys tapahtuu jo 1.1.2025, kun kiintiöt pienenevät n. 24 % tasoon vuoden 2015 lähtötasoon verrattuna.

Käytölle uusia kieltoja ja rajoituksia voimaan 1.1.2025

Ensi vuoden alusta astuu voimaan uusia kylmäaineita koskevia kieltoja ja rajoituksia. Nämä koskevat tiettyjä kiinteitä jäähdytyslaitteita ja kiinteitä single split -järjestelmiä. Sovellukset, GWP-rajat ja voimaanastumispäivämäärät on esitetty asetuksen Liitteessä IV. Osa uusista kielloista ja rajoituksista koskee sekä HFC- että HFO-aineita (termi ”fluorattu kasvihuonekaasu”). Ensi vuoden alusta tulevat voimaan seuraavat uudet kiellot ja rajoitukset:

  • Kaupallisen käytön omakoneellisille jääkaapeille ja pakastimille, jotka sisältävät fluorattuja kasvihuonekaasuja, tulee GWP-rajaksi vähintään 150.
  • Kaikille itsenäisille jäähdytyslaitteille, jotka sisältävät fluorattuja kasvihuonekaasuja, tulee GWP-rajaksi vähintään 150. Tässä termi ”itsenäiset” rajaa kohdan koskemaan jäähdytyslaitteita, joihin ei tehdä kylmäpiirin asennustöitä käyttöpaikassa. Tämä ei koske nesteenjäähdyttimiä eikä tapauksia, joissa korkeamman GWP-arvon kylmäaineen käyttö on välttämätöntä turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi toimintapaikassa.
  • Jäähdytyslaitteille, joiden toiminta perustuu fluorattuihin kasvihuonekaasuihin, tulee GWP-rajaksi vähintään 2 500. Tämä kohta on tarkoitettu laitteille, joihin tehdään kylmäpiirin asennustöitä käyttöpaikassa (”split”-laitteet ja -järjestelmät). Tämä ei koske kuitenkaan nesteenjäähdyttimiä, itsenäisiä jäähdytyslaitteita eikä sovelluksia, joita käytetään tuotteiden jäähdyttämiseen alle –50 °C lämpötiloihin.
  • Single split -järjestelmille, jotka sisältävät alle 3 kg HFC-kylmäaineita tai joiden toiminta perustuu HFC- kylmäaineisiin, tulee GWP-rajaksi vähintään 750.

Uudet pätevyysluokat

PätevyysKylmäaineetRajoitus
A1fluoratut kasvihuonekaasut ja hiilivedytkaikki täytösmäärät, kaikki toimenpiteet
A2fluoratut kasvihuonekaasut ja
hiilivedyt
kaikki toimenpiteet, kun täytösmäärä < 3 kg (< 6 kg jos laite on hermeettisesti suljettu ja merkitty sellaiseksi)
Bhiilidioksidi CO₂kaikki täytösmäärät, kaikki toimenpiteet
Camoniakki NH₃kaikki täytösmäärät, kaikki toimenpiteet
Dfluorattujen kasvihuonekaasujen talteenottotäytösmäärä < 3 kg (< 6 kg jos laite on hermeettisesti suljettu ja merkitty sellaiseksi)
Efluorattujen kasvihuonekaasujen
vuototarkastus
ei saa avata kylmäainepiiriä

Jäähdytyslaitteiden “huoltokielto” laajenee

Jäähdytyslaitteiden huollossa saa 1.1.2025 alkaen käyttää vain regeneroitua ja kierrätettyä HFC- tai HFO- kylmäainetta vuoteen 2030 asti. On huomattava, että tässä ”huoltokiellossa” täytösmääräraja poistuu, jolloin kielto koskee kaikenkokoisia sekä kiinteästi asennettuja että liikkuvan kaluston jäähdytyslaitteita. Edellä mainittu ”huoltokielto” koskee kylmäaineita, joiden GWP-arvo on vähintään 2500.

Pätevyyksille tulossa uudet pätevyysluokat

Kylmäaineita käsittelevien pätevyysvaatimukset laajenevat koskemaan kaikkia fluorattuja kylmäaineita ja vaihtoehtoisia, mukaan lukien luonnollisia, kylmäaineita. Pätevyysvaatimukset laajenevat koskemaan käytännössä kaikkia liikkuvan kaluston jäähdytys- ja ilmastointilaitteita ja lämpöpumppuja.

Komission antoi 6.9.2024 uuden täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2024/2215. Kansallinen pätevyysasetus 766/2016 tullaan päivittämään tämän pohjalta lähikuukausina. Pätevyysluokkia tulee olemaan kuusi entisen neljän sijaan.

Uusi F-kaasuasetus astunut voimaan

Palavat kylmäaineet yleistyvät – miten on turvallisuuden laita?

Uusi F-kaasuasetus: sopimus saavutettu